Hírek : F1 Rovat! Elindultunk! |
F1 Rovat! Elindultunk!
Idén új rovattal bővül az oldalunk. Igazság szerint nem új a rovat, hiszen már tavaly elindítottuk, de akkor nem túl
sok figyelmet kapott.
Most azonban heti rendszerességgel jelentkezünk az F1 rovattal! Információk a kulisszák mügül, interjúk a
részvevőkkel, valamint részletes "jelentések" a futamokról és az egész versenyhétvége eseményeiről.
A Forma 1 idei szezonja mától már élesben is száguld, hiszen ma megvolt az év első időmérő edzése. A helyszín
Ausztrália, Melbourne, Albert park. A továbbiakban az időmérő részleteit, az idei év változásait, érdekességeit
olvashatjátok el.
|
Cool | 2008.03.15. 16:30 |
Részletek:
Az idei év garantáltan felülmúja az elmút szezonok (a tavalyit nem számítva) punnyadt, kiszámítható unalmát. Erre több garanciát is kapunk, mind a versenyszervezők, mind a csapatok/pilóták részéről.
Nézzük is meg, milyen fontos szabálymódosítások történtek tavaly óta. Az első és talán legkomolyabb változás, hogy az összes csapat azonos, egységes motor és váltó vezérlést kap. Ez egy pályázat keretében a Microsoft és a McLaren-Mercedes nyerte meg, így most mindenki az ő fejlesztésüket használja idén. Nos ezt talán nem kommentálnám... :) Mindenesetre meglátjuk, milyen előnyökhöz juttatja ez a McLarent a 2008-as szezonban. Igazából nem is ez a legfontosabb a dologban, hanem, hogy ezzel a módosítással együtt a kipörgésgátlót is beszüntették. Így mostantól a pilótáknak nem segít majd az elekronika, az autó útontartásában. Ez leginkább a kigyorsítások és a fékezés-visszaváltások, ezzel együtt a motorfék hatásainak kordában tartását nehezíti majd meg.
A másik fontos módosítás, az időmérők etapjainak megváltoztatása. a Tavaly 3x15perces szakaszok sorrendbe 20,15,10 percre módosultak. Valamit a 3. szakaszban nem megengedett rátankolni az autókra, továbbá az elfogyasztott üzemanyagot sem lehet visszatankolni az időmérő végeztével. Ezzel sikerült megoldást találni arra a tavalyi problémára, amire sokan panaszkodtak. Vagyis, hogy a 3. szakaszban 10 percig, csak az értelmetlen körözgetést nézhettük a pályán. Nos, ez most megszűnik, mivel az üzemanyag spórolás, valamint az 5 percel rövidebb utolsó szakasznak köszönhetően az csapatok két, max három gyorskörre lesznek képesek.
A következő módosítás a költségcsökkentés érdekében született, ami fontos célja a forma 1 vezetőségének. Idén minden csapat 2autót vihet magával egy versenyhétvégére. Vagyis, nincs tartalékautó. Így most mégjobban oda kell figyelniük a pilótáknak, hogy mennyire mennek bele egy-egy kockázatosabb manőverbe, illetve egy hiba sokkal nagyobb hátrányt jelenthet, ha az autót már képtelenek megjavítani a szerelők. Érdekes lesz.
A már tavalyról ismert kéthétvégés motorszabály után (egy motornak két versenyt kell kibírnia csere nélkül, ellenkező esetben 10helyes rajtbüntetés) most itt a váltószabály. Egy váltónak 4versenyt kell egyhuzamban kibírnia. Idő előtti csere esetén 5 helyes rajtbüntetés kap az adott pilóta. Azt hiszem, ilyenből látni fogunk jópárat az idén.
Nos, ezek a főbb szabály módosítások, illetve újítások az idén. Azt hiszem jó irányba váltzotatják majd a versenyt, és izgalmassabb, szorosabb harcok alakulhatnak majd ki.
2008-as szabálymódosítások röviden:
- kipörgésgátló beszüntetése
- minden csapat egységes motor és hajtásvezérlést kapott
- Q1: 20 perc, Q2: 15 perc, Q3: 10 perc
- Q3-ban nem lehet rátankolni az autókra, és az elhasznált üzemanyagot sem lehet visszatankolni
- minden csapat csak 2autót vihet el a versenyhétvégére, vagyis nincs tartalék autó
- váltó csere 5helyes rajtbüntetést jelent.
2008 Melbourne, Ausztrália
Q1:
- Sutil megpördült.
- Raikonen váltóproblémák miatt a Q1 végén efulladt, és feladni kényszerült, ám egy korábbi szabálytalanság miatt egyébként sem folytathatta volna az időmérőt, ugyanis feltartotta Kubicát a gyorskörén.
- Barichello 7, Coulthard 8 hely szenzációs.
- Alonso 13, Nelsinho Picquet 20 hely, csalódás.
végeredmény: Kovalainen, Heitfiled, Massa
A 2008-as év első időmérő edzésén Sébastien Bourdais, a Toro Rosso újonca hajtott ki elsőként a pályára. Az első percektől kezdve nagy volt a forgalom a pályán, ám a délelőtt látszólag gyengélkedő Ferrari és McLaren pilótái nem kapkodták el a dolgot, az első 10 percben a box-ban időztek.
Heikki Kovalainen azonban amint kihajtott, rögtön az élre is állt a McLarennel, és ott is maradt az etap végéig. Természetesen Lewis Hamilton továbbjutását sem veszélyeztette semmi, és 5 perccel a vége előtt mért körrel még nem rendelkező Ferrarisok is futottak olyan gyors kört, amely elég volt a következő etapba lépéshez.
Kimi Räikkönen ezzel tehát nem, azonban mással felhívta magára a figyelmet, ugyanis, egyszer gyors körön tartotta fel Robert Kubicát, majd az edzésidő végéhez közeledve csigatempóban gurult a boksz felé, és annak bejáratában meg is állt, szerelői tolták be a bokszba.
Ekkor még talán maga sem gondolta volna, hogy utóbbi cselekedetének súlyos következményei lehetnek. A versenybírók döntése értelmében azonban a tavalyi világbajnok a hátralévő két etapban nem vehetett részt a küzdelemben, mivel a bokszutca bejárata még a pályához tartozik, és onnan külső segítséggel nem juthatott volna el a garázsához a finn. Räikkönennek minden bizonnyal a váltóval voltak problémái, tehát még egy esetleges váltócsere, és ezzel egy 5 helyes rajtbüntetés is kinézhet a finnek.
Az első 20 perc végén természetesen hat pilóta búcsúzott. A szezonrajt előtt néhány nappal a csődtől megmenekülő Super Aguri pilótái nem meglepő módon az utolsó helyeken végeztek, ám az már ennél nagyobb meglepetés volt, hogy kettejük közé beékelődve a 21. helyről fog indulni a Renault újonca, Nelsinho Piquet.
Szintén újoncként búcsúzott Sébastien Bourdais, akihez a két Force India csatlakozott, sem Giancarlo Fisichella, sem Adrian Sutil nem tudott továbblépni.
Q2:
- Webber, aki hazai pályán versenyzik, kipördült, kiállt.
végeredmémny: Hamilton, Kubica, Kovalainen, Heitfield, Massa, Vettel!!!, Rosberg, Coulthard!!!, Trulli, Glock!!!
A középső etapra is maradtak izgalmak, jó 5 perccel a rajt után Mark Webber csúszott ki a kavicságyba, az RB4-es műszaki hibája miatt. Az ausztrál rossz helyen állt meg, így piros zászlóval leintették az edzést néhány percre.
A pilóták egyébként is sokat csúszkáltak, ami egyrészt a poros, és a pénteki napnál alacsonyabb hőmérsékletű aszfalt számlájára írható, de nem elhanyagolható az a tény sem, hogy az új szabályok értelmében már nincs kipörgésgátló az autókban.
Mindenestre szoros eredmények születtek, és az is gyorsan bebizonyosodott, hogy a BMW Sauber a szombati szabadedzésen mutatta igazi arcát, hiszen Kubica és Heidfeld ezúttal is parádézott, és tartották a lépést mindkét McLarennel. Az állva maradt Ferrarival Massa csak szemlélte az élen állók csatáját, de ő is továbblépett a legjobb 10 közé.
A Toro Rossóval Sebastian Vettel, és a két Toyota is olyan időt futott, amivel programot csináltak maguknak a következő bő 20 percre is, és erre azért kevesen számítottak, hiszen a Red Bull kiscsapata tavalyi autójával kezdte a szezont, míg a japán márka 2007-ben lényegesen gyengébb volt.
Kiesett viszont a már említett Räikkönen és az etap elején kicsúszó Webber mellett Nakadzsima Kazuki és a két Honda is, igaz Barrichellónak nem sok kellett volna a továbbjutáshoz. Hozzájuk hatodikként csatlakozott Fernando Alonso, tehát a Renault továbbra sem tartozik a legjobbak közé.
Q3:
- Vettel, Glock nem ment értékelhető időt.
végeredmény: Hamilton, Kubica, Kovalainen
- Kubica, nagyon agresszív és kemény kört ment. Jó esélyekkel indul holnap. a 12 kanyarban ugyan kicsit kicsúszott, de így csupán egy tizeddel maradt el Hamiltontól.
Az utolsó etapot sem hagyták érintetlenül a szabályváltozások. Az 5 minutummal megrövidült, így 10 perces, a pole pozícióról is döntő szakaszból eltűntek az üzemanyag-fogyasztós körök, és a pilóták azzal a benzinmennyiséggel állnak majd rajthoz, amivel befejezik a szombati időmérőt.
A kvalifikáció előtti váltócseréje miatt 5 helyes rajtbüntetéssel kalkuláló Timo Glockhoz hasonlóan Sebastian Vettel sem erőltette meg magát az utolsó etapban, utóbbi nem is tett meg mért kört.
A pole pozícióért Lewis Hamilton és Robert Kubica(!) vívott ádáz csatát, végül a mclarenes örülhetett, így ők indulhatnak majd az első sorból. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a lengyel úgy kapott ki néhány századdal, hogy az egyik kanyarban a műfüvön fordult el, nem a pályán. Mindenestre a lengyel pályafutása legjobb F1-es rajtpozícióját könyvelhette el így is.
A második sorból Heikki Kovalainen és Felipe Massa várhatja az idénynyitó vasárnapi rajtját, természetesen Kovalainen is egyéni csúcsot döntött, eddigi legjobbja a 6. hely volt az időmérőn.
A harmadik sort Nick Heidfeld és Jarno Trulli fogja elfoglalni, mögülük pedig Nico Rosberg és David Coulthard figyelheti majd a rajtlámpák kialvását.
Timo Glock 9. lett ugyan, de majd csak a 14. pozícióból indulhat, hiszen mint már említettük, váltót cseréltek nála. Így Sebastian Vettel került a 9. helyre, aki mellé a Q2 legjobbja, Rubens Barrichello léphet fel.
Összegzés:
A kipörgés gátló hiánya az első perctől érezhető volt. Szinte nem volt kör, ahol a pilótáknak ne kellett volna 1-2 korrigálást, ellenkormányzást végrehajtaniuk a pályánmaradás érdekében. Sokkal látványosabb és izgalmasabbá vált a verseny, és az esélyek is kiegyenlítettebbek lettek az új, egységes vezérmű használatával. Az időket is sszerántották a módosítások, így az első 10es szoros eredményekkel zárt. Persze a mezőny hátsófele is is összerázódott, ami szintén nagyon jó hatással lesz a futamokra. Ígytehát az élmény garantált lesz! :)
A futamot magyar idő szerint vasárnap 5:30-kor rendezik.
Ausztrál Nagydíj időmérő 1. etap |
Poz | Pilóta | Csapat | Idő | Kör |
1. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:25.664 | | 3 |
2. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:25.960 | +0.296 | 4 |
3. | Felipe Massa | Ferrari | 1:25.994 | +0.330 | 3 |
4. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:26.103 | +0.439 | 3 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:26.140 | +0.476 | 3 |
6. | Nico Rosberg | WilliamsF1 | 1:26.295 | +0.631 | 6 |
7. | Rubens Barrichello | Honda Racing | 1:26.369 | +0.705 | 6 |
8. | David Coulthard | Red Bull Racing | 1:26.381 | +0.717 | 6 |
9. | Jarno Trulli | Toyota | 1:26.427 | +0.763 | 6 |
10. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:26.572 | +0.908 | 3 |
11. | Sebastian Vettel | Scuderia Toro Rosso | 1:26.702 | +1.038 | 10 |
12. | Jenson Button | Honda Racing | 1:26.712 | +1.048 | 6 |
13. | Nakadzsima Kazuki | WilliamsF1 | 1:26.891 | +1.227 | 9 |
14. | Fernando Alonso | Renault F1 | 1:26.907 | +1.243 | 5 |
15. | Mark Webber | Red Bull Racing | 1:26.914 | +1.250 | 6 |
16. | Timo Glock | Toyota | 1:26.919 | +1.255 | 9 |
17. | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:27.207 | +1.543 | 9 |
18. | Sébastien Bourdais | Scuderia Toro Rosso | 1:27.446 | +1.782 | 10 |
19. | Adrian Sutil | Force India | 1:27.859 | +2.195 | 9 |
20. | Szato Takuma | Super Aguri | 1:28.208 | +2.544 | 9 |
21. | Nelsinho Piquet | Renault F1 | 1:28.330 | +2.666 | 6 |
22. | Anthony Davidson | Super Aguri | 1:29.059 | +3.395 | 9 |
Ausztrál Nagydíj időmérő 2. etap |
Poz | Pilóta | Csapat | Idő | Kör |
1. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:25.187 | | 5 |
2. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:25.315 | +0.128 | 6 |
3. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:25.452 | +0.265 | 4 |
4. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:25.518 | +0.331 | 6 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | 1:25.691 | +0.504 | 4 |
6. | Sebastian Vettel | Scuderia Toro Rosso | 1:25.842 | +0.655 | 6 |
7. | Nico Rosberg | WilliamsF1 | 1:26.059 | +0.872 | 8 |
8. | David Coulthard | Red Bull Racing | 1:26.063 | +0.876 | 6 |
9. | Jarno Trulli | Toyota | 1:26.101 | +0.914 | 5 |
10. | Timo Glock | Toyota | 1:26.164 | +0.977 | 5 |
11. | Rubens Barrichello | Honda Racing | 1:26.173 | +0.986 | 7 |
12. | Fernando Alonso | Renault F1 | 1:26.188 | +1.001 | 5 |
13. | Jenson Button | Honda Racing | 1:26.259 | +1.072 | 7 |
14. | Nakadzsima Kazuki | WilliamsF1 | 1:26.413 | +1.226 | 4 |
15. | Mark Webber | Red Bull Racing | Idő nélkül | +-25.1 | 5 |
16. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Idő nélkül | +-25.1 | 0 |
Ausztrál Nagydíj időmérő 3. etap |
Poz | Pilóta | Csapat | Idő | Kör |
1. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:26.714 | | 6 |
2. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:26.869 | +0.155 | 6 |
3. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:27.079 | +0.365 | 6 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | 1:27.178 | +0.464 | 5 |
5. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:27.236 | +0.522 | 6 |
6. | Jarno Trulli | Toyota | 1:28.527 | +1.813 | 6 |
7. | Nico Rosberg | WilliamsF1 | 1:28.687 | +1.973 | 7 |
8. | David Coulthard | Red Bull Racing | 1:29.041 | +2.327 | 6 |
9. | Timo Glock | Toyota | 1:29.593 | +2.879 | 3 |
10. | Sebastian Vettel | Scuderia Toro Rosso | Idő nélkül | +-26.7 | 2 |
Ausztrál Nagydíj 2008. március 16. vasárnap |
Rajtfelállás |
1. Lewis Hamilton [McLaren-Mercedes] 1:26.714 | |
| 2. Robert Kubica [BMW Sauber] 1:26.869 |
3. Heikki Kovalainen [McLaren-Mercedes] 1:27.079 | |
| 4. Felipe Massa [Ferrari] 1:27.178 |
5. Nick Heidfeld [BMW Sauber] 1:27.236 | |
| 6. Jarno Trulli [Toyota] 1:28.527 |
7. Nico Rosberg [WilliamsF1] 1:28.687 | |
| 8. David Coulthard [Red Bull Racing] 1:29.041 |
9. Sebastian Vettel [Scuderia Toro Rosso] Idő nélkül | |
| 10. Rubens Barrichello [Honda Racing] 1:26.173 |
11. Fernando Alonso [Renault F1] 1:26.188 | |
| 12. Jenson Button [Honda Racing] 1:26.259 |
13. Nakadzsima Kazuki [WilliamsF1] 1:26.413 | |
| 14. Mark Webber [Red Bull Racing] Idő nélkül |
15. Kimi Räikkönen [Ferrari] Idő nélkül | |
| 16. Giancarlo Fisichella [Force India] 1:27.207 |
17. Sébastien Bourdais [Scuderia Toro Rosso] 1:27.446 | |
| 18. Adrian Sutil [Force India] 1:27.859 |
19. Timo Glock [Toyota] 2x5 helyes rajtbüntetés | |
| 20. Szato Takuma [Super Aguri] 1:28.208 |
21. Nelsinho Piquet [Renault F1] 1:28.330 | |
| 22. Anthony Davidson [Super Aguri] 1:29.059 |
|
|