Az utolsó futam
Felipe Massa győzelmével zárult a 2008-as szezon, ám a világbajnok címet ezúttal Lewis Hamilton zsebelheti be. Az időmérőn Massa verhetetlen volt, ami nem is csoda, mivel mindenképpen a jó formáját akarta hozni hazai közönség előtt. Ami elgondolkodtató volt, az Lewis Hamilton negyedik rajtpozíciója, ám Lewisnek elég volt az ötödik hely is a világbajnoki címhez. Ez viszont nem volt egyszerű projekt….
|
Watanabe | 2008.11.15. 16:57 |
Részletek:
|
|
|
... |
Időmérő:
Első etap
Ahogy azt már megszokhattuk, a kisebb csapatok versenyzői szállták meg a pályát az első percekben, azonban amint a nagy csapatok is kihajtottak a ringre, változott a sorrend az élen. A nagyok közül elsőként Lewis Hamilton teljesítette mért körét, mellyel azonnal az élre állt.
A McLaren brit versenyzőjét sokáig Jarno Trulli követte a Toyotával, aki mögött a Renault újonca, Nelsinho Piquet sorakozott fel a harmadik pozícióban. Már-már úgy tűnt, hogy Hamilton zsebeli be az első helyet, mikor a Ferrari duója még egyszer kihajtott a pályára. A bajnoki címért még szintén harcban álló Felipe Massa 1:11.830-as idejével majd’ fél másodpercet adott legnagyobb ellenfelének, és az utolsó percekben felugrott az élre. A Ferrari finn versenyzője, Kimi Raikkönen is kiváló kört rakott össze, mellyel megszerezte Hamilton előtt a második helyet.
A végén Alonso még bejött a negyedik pozícióba, akit a Toyota duója, Glock és Trulli követett az ötödik, illetve a hatodik helyen a McLaren másik pilótája, Heikki Kovalainen előtt. Kubica ismét az utolsó percekig kivárt, a BMW Sauber lengyel versenyzője – aki már nincs harcban a vb-címért – a leintés előtti pillanatokban még a kiesők táborát gyarapította, ám végül feljött csapattársa mögé a tizedik pozícióba. Az utolsó továbbjutó helyen a Red Bull Racing fehérre festett autójában futó, pályafutása utolsó Forma-1-es versenyére készülő David Coulthard végzett. Az első etap után a következő versenyzők búcsúztak: Kazuki Nakajima (Williams), Jenson Button (Honda), Nico Rosbeg (Williams), Giancarlo Fisichella (Force India), és Adrian Sutil (Force India).
Második etap
A Toyota duója kezdte meg a körözést a második etap elején, ám a Ferrari és a McLaren versenyzői után szinte a teljes mezőny megszállta a pályát. A „nagyok” közül elsőként Raikkönen teljesítette mért körét, aki 1:11.950-es idejével azonnal az élre állt, ám nem örülhetett sokáig, mert bajnoki esélyes csapattársa, Felipe Massa pillanatokkal később megfutott gyorskörével (1:11.875) azonnal átvette tőle a vezetést. A sort Lewis Hamilton folytatta, aki szintén a lágyabb keverékű abroncsokon futott, és 0.019 másodperccel megelőzve Massát, bejött a Ferrari versenyzői elé, ám a sorrend még koránt sem volt végleges. Heikki Kovalainen második mért körén megfutott 1:11.768-as idejével majd’ egy teljes tizedet adva csapattársának, átvette a vezetést, miközben Massa kivételével mindenki kihajtott a pályára, egy utolsó hajrára.
A nagyok ugyan már nem javítottak idejükön, azonban a Toro Rosso sztárversenyzője, Sebastian Vettel hatalmas meglepetésre felugrott Kovalainen mögé a második helyre, ezzel egy pozícióval hátrébb szorítva Hamiltont. Massa negyedik lett, akit Timo Glock követett a Ferrari finn bajnoka, Kimi Raikkönen előtt, míg az első tíz sorát Nick Heidfeld (BMW), Sebastien Bourdais (Toro Rosso), Fernando Alonso (Renault), és JarnoTrulli (Toyota) zárta. A második etap legnagyobb vesztese kétségkívül a BMW-s Robert Kubica volt, aki tizenharmadik helyével idő előtt búcsúzott. A második etap után a következő versenyzők búcsúztak: Nelsinho Piquet (Renault), Mark Webber (Red Bull), Robert Kubica (BMW Sauber), David Coulthard (Red Bull), és Rubens Barrichello (Honda).
Harmadik etap
Az első mért köröket követően a hazai közönsége előtt versenyző Felipe Massa állt az élen 1:12.453-as idejével, akit a Toyota olasz pilótája, Jarno Trulli követett a Ferrari finnje, Kimi Raikkönen előtt.
A negyedik pozícióban Heikki Kovalainen tanyázott a McLarennel, aki mögött a Toro Rosso németje, Sebastian Vettel következett, míg Hamilton csak a hatodik helyen tanyázott az első gyorsköröket követően. A döntés azonban – ahogy az lenni szokott – az utolsó percekre maradt. Elsőként a hazai hős, Massa teljesítette utolsó mért körét, melyen tovább javított idején, ami elégnek is bizonyult ahhoz, hogy megszerezze az idei év utolsó pole pozícióját, ugyanis bár a többiek is gyorsultak, senki nem tudta felvenni vele a lépést. Lewis Hamilton 1:12.830-as idejével javított ugyan és felugrott a második helyre, azonban először Raikkönen, majd pedig hatalmas meglepetésre Trulli is megelőzte, így be kellett érnie a negyedik hellyel. A McLaren brit pilótája mögött csapattársa, Heikki Kovalainen végzett, akit Alonso követett a Renault-val, Vettel, Heidfeld, Bourdais, és Glock előtt.
Futam
Nem is kezdődhetett volna izgalmasabban a mindent eldöntő szezonzáró Brazil Nagydíj, ugyanis a rajt előtti percekben, egyik pillanatról a másikra leszakadt az ég, így a rajtot azonnal tíz perccel eltolták. Mivel az eső néhány perc alatt elállt, száraz időben, de vizes pályán rajtolt el a mezőny, sima esőgumikon. A pole pozícióból induló Felipe Massa kiválóan kapta el a rajtot, megtartotta vezető helyét Jarno Trulli előtt, Kimi Raikkönen fordult harmadikként, akit a listavezető Lewis Hamiltont követett a negyedik pozícióban. Az első kanyarkombinációt követő egyenesben Sebastian Vettel kemény támadást indított az előtte álló Kovalainen ellen, akit ki is fékezett. A McLaren finnje ezzel talajt is vesztett, így Fernando Alonso is elment mellette. Eközben a hátsó régióban David Coulthard keresztbeállt, és telibe találta Kazuki Nakajimát. A Red Bull Racing skót versenyzőjének utolsó versenye már az első kanyarban véget ért, míg a Williams japánja tovább tudta folytatni a körözést. A hazai közönsége előtt versenyző Nelsinho Piquet is idő előtt befejezte a küzdelmet.
Mivel az ideális íven maradtak a roncsok, a biztonsági autót azonnal pályára küldték, amely a negyedik körben engedte el a mezőnyt. Az élen nem változott a sorrend, Kovalainen az első kanyarban kifékezte Alonsót, ám az azt követő kanyarkombinációt rosszul vette, így a Renault spanyolja könnyedén visszavette hatodik pozícióját. Miközben Massa folyamatosan növelte előnyét az élen, Trulli szemmel láthatóan tartotta fel Raikkönent, aki képtelen volt áthámozni magát az olasz pilótán. Ahogy egyre száradt a pálya, úgy jöttek ki folyamatosan a versenyzők a "slick" gumikért. Az élmenők közül elsőként Massa látogatta meg szerelőit a 10. körben, és nagyon jól tette, ugyanis az őt követők sokat veszítettek. Egy körrel később az első három, Trulli, Raikkönen, és Hamilton is kiállt a boxba, hogy feltetesse autójára az új gumikat. A Ferrari világbajnoka elment a Toyota olasz pilótája mellett, ám Hamilton nem tudott előrébb kerülni, sőt a korábban már "slick" gumikra váltó Vettel és Alonso is elment mellettük.
Massa az élen maradt, akit Vettel, Alonso, Raikkönen, és nagy meglepetésre az első körökben stratégiát váltó Giancarlo Fisichella követett az első ötben. A McLaren brit versenyzője egy ideig a hetedik helyen tanyázott, ám hamar áthámozta magát Trullin, így feljött a hatodik pozícióba. A McLaren brit versenyzője azonban csak nagy nehézségek árán tudta megelőzni a lágyabb gumikon futó Fisichellát, aki mögött már feltűnt Timo Glock és Sebastien Bourdais, akik körökön belül szintén elmentek a Force India olasz veteránja mellett. Massát komoly nyomás alatt tartotta Vettel, aki folyamatosan egy másodpercen belül volt a brazil versenyzőhöz képest. A Toro Rosso pilótáját négy másodperces hátrányban Alonso követte, ám a német az élbolyból elsőként, a 25. körben kiállt a boxba. Vettel a hatodik helyen folytatta tovább a körözést, ám az új gumikon, a megtankolt autóval fantasztikus időket futott, miközben Massa és Hamilton egymás után szolgáltatta a legjobb időket.
A Ferrari brazil pilótája már hét másodperccel vezetett Alonso, és 21 másodperccel a negyedik pozícióban autózó Hamilton előtt, mikor a 38. körben kiállt tankolni. Ezzel Alonso ideiglenesen átvette a vezetést, ám két körrel később, Hamiltonnal együtt kiállt a boxba. Miután Raikkönen is teljesítette kiállását, visszaállt a sorrend. Massa visszavette vezető pozícióját, akit négy másodperccel lemaradva, a remekül taktikázó Vettel követett a második helyen, három másodperccel megelőzve Alonsót, aki mögött tisztes távolságban (10mp) Raikkönen autózott. A Ferrari finn versenyzője azonban nem ment túl jól a második etapban, így kiállását követően teljesen magára húzta Hamiltont, aki viszont nem kockáztatott és még csak meg sem próbálta befogni a leköszönő világbajnokot.
Az élbolyból Vettel kiállt, hogy teljesítse utolsó kiállását, húsz körrel a vége előtt. A Toro Rosso német versenyzője ezzel visszacsúszott Hamilton mögé az ötödik helyre, ám folyamatosan közeledett a britre. Tíz körrel a vége előtt Massa tizenkét másodperccel vezetett Alonso előtt, aki mögé rohamléptekben zárkózott fel Raikkönen. Hamilton óvatos tempóban a negyedik helyen tanyázott, ám Vettel folyamatosan támadta. Ahogy Spában, itt is Heidfeld volt az első, aki bepróbálkozott, és feltetette autójára az intermediate abroncsokat, ugyanis hat körrel a vége előtt elkezdett szemerkélni az eső. Az élmenők is szép sorban jöttek ki a boxba.
Utolsóként az élen autózó Massa tetette fel autójára az intermediate abroncsokat, ám vissza tudott érni az első pozícióba. Glock úgy döntött, nem kockáztat, és a száraz aszfaltra alkalmatos gumikon marad kint a pályán. Hamilton ezzel visszacsúszott az ötödik helyre, ám közvetlenül mögötte ott haladt Vettel, aki folyamatosan támadta a brit versenyzőt, és végül el is ment mellette. Ekkor úgy tűnt, hogy Massa nyeri meg a vb-címet, ugyanis Hamilton nem tudta tartani a lépést az előtte haladó némettel, ám az utolsó kör utolsó kanyarjában elment a belassuló Timo Glock mellett, ezzel behozva autóját az ötödik helyre, mellyel egy pontos előnnyel bebiztosította magának a világbajnoki címet.
| ... |
|
|
|
|